Patalupaus

Sisällysluettelo

Suomessa korttipelit ovat olleet kautta aikojen suosittuja viihdykkeitä, ja myös Yhdysvalloista lähtöisin oleva patalupaus lukeutuu näihin suomalaisten suosikkipeleihin. Se on korttipeli, jossa yhdistyy arvaaminen, taktikointi sekä pieni ripaus tuuria. Patalupauksen mielenkiintoisuus liittyy pelissä tehtäviin lupauksiin ja niiden pitämiseen. Nykyisin patalupausta on mahdollista pelata niin fyysisillä korteilla kuin virtuaalisesti.

Patalupaus

Mikä on Patalupaus?

Patalupaus on neljän hengen korttipelityyppi ja sitä pelataan pareittain. Patalupauksen tavoitteena on, että parit voittavat tikkejä sen verran mitä ovat aina jokaisen kierroksen alussa luvanneet. Patalupauksessa on olennaista siis pitää nimensä mukaisesti kiinni lupauksesta. Joukkueet saavat pisteitä onnistuneista lupauksista ja patakorteista, ja pisteitä saattaa myös menettää joissakin tilanteissa, mikä luo peliin jännitystä.

Patalupaus säännöt ja pelin kulku

Pelin säännöt on helppo oppia. Patalupausta pelataan tavallisella 52 kortin korttipakalla. Korkein kortti on ässä ja pienin on kakkonen. Pata on aina valttimaa, eli patakortit voittavat aina muun arvoiset kortit. Pelin alussa kortteja jaetaan yksitellen siten, että jokaisella pelaajalla on jaon jälkeen 13 korttia. Patalupauksessa aloittaja valitaan sattumanvaraisesti, ja pelissä pelataan useita kierroksia. Jokaisen kierroksen alussa tapahtuu panostus, jolloin pelaajat tekevät lupauksen siitä, montako tikkiä aikovat voittaa.

Patalupauksen ensimmäinen pelaaja voi pelata minkä tahansa kortin paitsi padan, ja tämän jälkeen vuoro siirtyy vasemmalla olevalle pelaajalle. Kunkin pelaajan tulee ensisijaisesti pelata samaa maata oleva kortti, tai jos sellaista ei löydy, voi pelata minkä tahansa muun maan kortin. Mikäli tikissä pelataan pata, korkeimman patakortin lyönyt pelaaja on tikin voittaja. Muussa tapauksessa korkeimmalla johtavaa maata olevalla kortilla voittaa tikin. Tikin voittaja aloittaa aina seuraavan tikin.

Panostaminen

Kierroksen alussa tapahtuu aina panostus, jolloin kukin pelaaja arvioi korttiensa perusteella, montako tikkiä korteilla on mahdollista voittaa. Panostuksen aloittava pelaaja valitaan ensimmäisellä kierroksella satunnaisesti, ja muilla kierroksilla panostusvuoro siirtyy aina myötäpäivään seuraavalle pelaajalle. Panostusvaiheessa pelaajat tekevät siis lupauksen siitä, montako tikkiä aikovat voittaa. Panostusta ei ole mahdollista muuttaa. Pelaaja voi tehdä myös ns. nollalupauksen, jolloin hän lupaa, ettei voita yhtäkään tikkiä. Koska patalupausta pelataan joukkueena, tulee joukkueen kuitenkin voittaa toisen osapuolen lupaama määrä tikkejä. 

Pisteiden laskeminen

Joukkue, joka voittaa lupaamansa määrän tikkejä, saa jokaisesta tikistä 10 pistettä. Lisäksi jokaisesta luvatun määrän ylittävästä voitetusta tikistä eli säkistä saa yhden pisteen. Mikäli joukkue saa säkkejä vähintään 10, joukkueen pisteistä vähennetään 100 pistettä. Siinä tapauksessa, että joukkue ei saavuta lupaustaan, pisteistä vähennetään 10 kertaa luvattujen tikkien määrä.

Nollalupauksen tapauksessa joukkue saa 100 pistettä, mikäli nollan luvannut pelaaja onnistuu eikä voita yhtään tikkiä. Jos nollalupaus epäonnistuu eli pelaaja voittaa vähintään yhden tikin, joukkue menettää 100 pistettä.

Patalupauksen voittaa se joukkue, joka ensimmäisenä saavuttaa pelattavaksi valitun pistemäärän. Yleisin pistemäärä on 500 pistettä, mutta nopeampaa peliä varten voi valita esimerkiksi 200 pistettä ja pidempää peliä varten 1000 pistettä. Mahdollisessa tasapelitilanteessa voittaja voidaan ratkaista esimerkiksi pelaamalla ylimääräinen kierros.

Vaikeustasot

Pelin haastavuudesta voi päättää itse, sillä sitä on mahdollista pelata eri vaikeusasteilla:

  • Helppo – vähän kortteja ja kierroksia; sopii aloittelijoille

  • Keskivaikea – enemmän kierroksia ja kortteja; vaatii harkintaa

  • Vaikea – paljon kierroksia ja mukana voi olla erikoissääntöjä; sopii kokeneille pelaajille

Pelin pituutta ja haastavuutta voi lisätä myös nostamalla pelattavaa pistemäärää esimerkiksi aikaisemmin mainittuun 1000 pisteeseen.

Kuinka voitan?

Pelin voittaja on se joukkue, joka ensimmäisenä saavuttaa yhdessä sovitun pistemäärän. Tärkeintä on osata tehdä tarkkoja lupauksia ja pelata kortit harkiten. Oma käsi tulee arvioida realistisesti, eikä tule ottaa turhia riskejä. Kuten muissakin korttipeleissä, myös patalupauksessa on järkevä tarkkailla muiden pelaamia kortteja ja siten arvioida heidän kädessään mahdollisesti olevia kortteja. Olennaista on kyetä yhteistyöhön parin kanssa, sillä parin pisteet lasketaan yhteen omien pisteiden kanssa. Mitä haastavampi vaikeusaste on kyseessä, sitä enemmän patalupauksen voittamiseksi vaaditaan strategista pelaamista ja taitoa arvioida oman käden potentiaali.

Vinkit pelaamiseen

Tässä muutamia olennaisia vinkkejä pelin pelaamiseen:

  • Arvioi kätesi realistisesti ennen panostusta

  • Säästä pata oikeaan hetkeen, sillä se on aina valttia

  • Pelaa pieniä kortteja silloin, kun välttelet tikkivoittoja

  • Pelaa suuria kortteja silloin, kun tavoittelet tikkivoittoja

  • Hyödynnä säkkejä, sillä ylimääräiset voitetut tikit tuovat pisteitä. Muista kuitenkin, että liian suuri määrä säkkejä vähentää pisteitä

  • Pelaa tiiminä parisi kanssa, sillä parin lupaus on myös sinun tavoitteenasi!

Patalupaus

Mistä peli on saanut alkunsa?

Patalupaus on lähtöisin 1930-luvun Yhdysvalloista, jossa siitä käytettiin nimeä Spades. Yhdysvalloista peli alkoi levitä maailmalle toisen maailmansodan aikana sotilaiden mukana. Internetin yleistyessä 1990-luvulla patalupaus saavutti aiempaa suurempaa suosiota erityisesti, kun Windows mahdollisti patalupauksen pelaamisen maailmanlaajuisesti tietokoneella.

Yhteenveto

Patalupaus on helppo oppia ja se sopii sekä aloittelijoille että kokeneemmille pelaajille, sillä vaikeusasteista voi valita itselle sopivimman. Patalupauksessa on tärkeintä kyetä arvioimaan oma käsi oikein ja yrittää pitää omasta lupauksesta kiinni. Se on mukaansatempaava korttipeli, joka tuo jännitystä ja hauskaa vaihtelua niin omiin pelihetkiin kuin yhteisiin illanviettoihinkin.