Pidro

Sisällysluettelo

Pidro on neljän hengen korttipeli, jonka juuret juontavat ulkomaille. Se on kehittynyt Suomessa omaksi versiokseen, ja peli on suosittu erityisesti Kokkolassa. Pidroa pelataan pareittain, ja joukkueet kilpailevat keräämällä pisteitä voittamalla tikeissä. Perinteisemmistä korttipeleistä Pidro eroaa siten, että pelissä pelataan ainoastaan valttikortit. Kerätkää neljän hengen peliporukka kasaan ja ottakaa Pidro säännöt haltuun!

Pidro

Pidro säännöt

Pelin pelaamiseen tarvitaan neljä pelaajaa. Pidroa pelataan 52 tavallisella pelikortilla, joista ässä on korkein ja kakkonen pienin. Pelin erityispiirre on se, että jokaisessa maassa on 14 korttia. Tämä on mahdollista, sillä samanväriset vitoset lasketaan kuuluvaksi kumpaankin maahan. Pelissä pelataan vain valtit, ja muut pelaajien kädessä olevat kortit toimivat hämäyksenä.

Valteista ässä, sotilas, kymppi ja kakkonen ovat pistekortteja, ja niistä saa yhden pisteen. Erikoiskortti eli valttimaan vitonen (”pidro”) sekä toinen samanvärinen vitonen tuovat viisi pistettä. Valtin kanssa samanvärinen vitonen on myös valttia, ja se asettuu valttien arvojärjestyksessä pidron perään. Yhteensä pelissä on tarjolla 14 pistettä. Valttikakkosen pisteen saa se pari, jolle kortti on jaettu. Muut pisteet voi aina saada vain tikkien voittamisesta. Voittaja on se pari, joka on kerännyt 62 pistettä.

Pelin tavoite ja kulku

Pelin tarkoituksena on kerätä pisteitä voittamalla pistekortteja tikeissä. Jokaiselle pelaajalle jaetaan kolmen kortin nipuissa yhteensä yhdeksän korttia. Nämä ovat käsikortteja, jotka pelaaja saa katsoa. Lisäksi pelaajille jaetaan jakajasta aloittaen neljä apukorttia kuvapuoli alaspäin, mutta näitä ei saa vielä katsoa.

Huutaminen alkaa jakajan vasemmalla puolella olevasta pelaajasta. Tarjouskierroksella joukkueet arvioivat, montako pistettä saavat valitsemallaan valtilla ja huutavat sen pistemäärän. Maata ei vielä ilmoiteta, pelkästään pistemäärä. Korkeimman huudon tehnyt päättää pelattavan maan, minkä jälkeen pelaajat saavat katsoa apukortit.

Pelaajien tulee jättää käteensä kuusi korttia, ja ylimääräiset kortit poistetaan kuvapuoli alaspäin. Jos pelaajalla on alle kuusi korttia valttimaata, hän täyttää kätensä muilla korteilla. Mikäli jollakin pelaajalla on yli kuusi korttia valttimaata, hänen tulee myydä ylimääräiset, jolloin kukaan ei pelaa niitä tällä kierroksella ja ne asetetaan kuvapuoli ylöspäin keskelle pöytää. Pistekortteja ei voi myydä.

Se pelaaja, joka on tehnyt korkeimman huudon, aloittaa pelin. Pelaajan pelaamat kortit jätetään tämän eteen kuvapuoli ylöspäin. Valttimaan kortit ovat ainoat kortit, joita saa pelata. Jos pelaajalla ei ole pelattavaa korttia, hän heittää omalla vuorollaan korttinsa pois. Suurimman valtin pelannut voittaa tikin ja asettaa kortit kuvapuoli alaspäin joukkueensa voitettujen tikkien pinoon ja aloittaa seuraavan tikin.

Huutaminen

Joukkueet huutavat jokaisella kierroksella pistemäärän, jonka arvioivat saavansa. Minimihuuto on kuusi pistettä ja korkein huuto 14 pistettä. Mikäli muut pelaajat eivät huuda eli passaavat, jakajalla on pakkohuuto, joka on vähintään kuusi pistettä. Pari voi huutaa myös 28 pistettä, mikäli heillä on kädessään ns. varmat pisteet, eli aiotun valttimaan ässä ja kakkonen. Jos pari on huutanut 28 pistettä ja kerää kaikki 14 pistettä, pari saa pisteet tuplana. Kuten aiemmin sanottu, huudon voittanut pelaaja valitsee pelattavan maan eli valtin.

Pisteenlasku

Pisteidenlasku aloitetaan, kun kaikki kortit on pelattu. Joukkueet saavat pisteitä voittamistaan korteista. Poikkeuksena on valttikakkosesta saatava piste, joka menee välittömästi kortin pelanneelle joukkueelle. Tässä kertauksena korteista saatavat pisteet:

  • A – 1 piste

  • J – 1 piste

  • 10 – 1 piste

  • 5 – 5 pistettä

  • (5) – 5 pistettä

  • 2 – 1 piste (kortin pelanneelle joukkueelle)

Mikäli huutanut joukkue saa vähintään huutonsa verran pisteitä, pari saa pitää kaikki pisteensä. Jos huutanut joukkue ei saa tarpeeksi pisteitä, se menettää pisteitä huutamansa pistemäärän verran. Kilpaileva joukkue saa aina pitää keräämänsä pisteet.

Kuinka voitan Pidrossa?

Pelin voittaa se pari, joka ensimmäisenä onnistuu keräämään 62 pistettä. Mikäli samalla kierroksella kumpikin pari sai 62 pistettä, kyseisen kierroksen suuremman huudon tehnyt joukkue voittaa.

Vinkin pelaamiseen

Menestyksekäs pelaaminen vaatii hyvää pelisilmää, tiimityöskentelyä sekä korttienlukutaitoa. Tässä muutamia olennaisia vinkkejä:

  • Arvioi omat korttisi realistisesti ennen kuin teet huudon

  • Pidä silmällä pelattuja kortteja, sillä se auttaa arvioimaan jäljellä olevia kortteja

  • Seuraa parisi pelaamista ja kommunikoi epäsuorasti korttivalintojesi avulla

  • Älä pelaa vahvoja kortteja turhaan, vaan vasta kun voit varmistaa niiden voiton

Pidro

Pelin historia

Pidron juurien arvellaan ulottuvan 1600-luvun Englantiin, jossa pelattiin All Fours -tikkipeliä. Yhdysvalloissa tästä pelistä kehittyi versio nimeltään Pitch, jossa huutokaupattiin oikeus valita valtti. Pitch-korttipelin suosio yltyi niin suureksi, että siitä kehiteltiin useita versioita, joista eräs on nimeltään Pitch with Fives. Tämä peli sai myöhemmin nimekseen Pedro.

Kun Pedro 1900-luvun alkupuolella saapui myös Suomeen, todennäköisesti Kokkolan seudulle, sen nimeksi tuli Pidro. Pelin ainoa merkittävä ero Pedroon on se, että Pidrossa pelataan pelkästään valtteja. Sittemmin sen suosio on hieman hiipunut, mutta pidroa yhä pelataan kuitenkin Louisianassa, Nicaraguassa sekä Kokkolassa.

Pidro muunnelmia

Pelistä on olemassa myös muunnelmia, jotka hieman vaihtelevat alueittain ja peliseurueittain:

  • Apukortit: apukortit jaetaan vasta huudon jälkeen, kun pelaajat ovat heittäneet turhat korttinsa pois. He saavat tilalle uusia kortteja siten, että kädessä on kuusi korttia. Jakaja ei heitä korttejansa pois, vaan valitsee kuusi pelattavaa korttia omistaan ja jäljelle jääneistä korteista.

  • Valttien myynti: pelaajalla voi olla yli kuusi valttikorttia, eikä ylimääräisiä myydä. Pelaaja siis valitsee vapaasti kuusi pelattavaa korttia, ja loput jätetään pois ilman myymistä.

  • Korttien arvojärjestys: korttien arvojärjestys voi olla erilainen joissain muunnelmissa. Esimerkiksi jätkä tai kuningas voivat olla normaalia korkeammalla arvojärjestyksessä.

Yhteenveto

Pidro on siis neljän pelaajan jännittävä paripeli, joka on Suomessa vakiintunut osaksi Kokkolan seudun korttipeliperinnettä. Vaikka peli ei ole kansainvälisesti niin laajalti tunnettu, se on säilyttänyt asemansa alueellisena suosikkina. Viettäkää mielenkiintoinen seurusteluhetki perheen tai ystävien kesken ja kokeilkaa pelata tätä alueellista suosikkipeliä!