Preferenssi on strateginen korttipeli, joka on peräisin Keski-Euroopasta ja on erityisen suosittu Itä-Euroopassa. Peliä pelataan tyypillisesti kolmelle tai neljälle pelaajalle, ja se vaatii taitavaa korttien hallintaa sekä yhteistyötä. Preferenssissä pelaajat kilpailevat toisiaan vastaan kerätäkseen tikkejä, ja pelin viehätys piilee sen taktisessa syvyydessä sekä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa.
Preferenssi pelataan 32 kortin pakalla, joka sisältää kortit A, K, Q, J, 10, 9, 8 ja 7 kaikista neljästä maasta eli seiskoja pienemmät kortit jätetään sivuun. Pelin tavoitteena on kerätä eniten tikkejä, ja pelaajat tekevät alussa lupauksen siitä, kuinka monta tikkiä he aikovat voittaa. Pelissä on useita vaiheita, kuten korttien jako, tarjouskierros ja itse pelivaihe.
Pelin säännöt ovat melko yksinkertaiset, mutta ne vaativat tarkkuutta ja strategista ajattelua. Pelissä on voimassa maantuntopakko ja valttipakko, mikä tarkoittaa, että pelaajien on pelattava samaa maata tai valttia, jos heillä on sellaista. Tikin voittaa korkein kortti pelattua maata tai korkein valtti. Ympäripassauksen jälkeen leski avaa aina kaksi ensimmäistä tikkiä eli avaava kortti otetaan leskestä eli pöydässä olevasta pakasta. Näiden kahden tikin jälkeen kolmannen tikin aloittaa etukäsi.
Voitetut kortit pinotaan pelaajien eteen kuvapuoli näkyviin.
Pelin alussa jokainen pelaaja saa kymmenen korttia kullekin. Ensimmäinen vaihe on tarjouskierros, jossa pelaajat ilmoittavat, kuinka monta tikkiä he aikovat voittaa. Tarjouksen jälkeen peli etenee tikin pelaamiseen.
Pelin ensimmäisessä jaossa eli aloitusjaossa jakaja (pelinviejä) jakaa myötäpäivää 10 korttia kullekin pelaajalle 2 kahden kortin erissä kuvapuoli alaspäin. Loppupakka (kaksi korttia) jaetaan leskeksi pöytään kuvapuoli alaspäin.
Peli alkaa tarjouskierroksella. Tarjouskierroksella pelaajat ilmoittavat haluamansa tikki määrän. Ensimmäinen tarjous täytyy olla vähintään 6 tikkiä tai enintään kymmenen tikkiä. Jos kaikki pelaajat passaa, peli siirtyy misääripeliin, jossa jokainen pelaaja saa sakkoja voittamistaan tikeistä.
Edeltävää tarjousta on korotettava eli on tarjottava suurempaa määrää tikkejä tai arvokkaampaa tikkiä. Sen mukaan miten vasta pelaajat ovat tehneet vastatarjouksia tikeistä.
Tarjouskierroksella voi myös tarjota lupauksen olla ottamatta lainkaan tikkejä. Tätä kutsutaan misääriksi. Sen voi pelata ilman leskeä tai lesken kanssa, eikä misäärissä ole koskaan valttia. Misäärissä vastapelaajat pelaavat avoimin kortein.
Tarjouskierroksella voi puolustavat pelaajat tehdä erilaisia tarjouksia tai jättää tarjouksen kokonaan tekemättä. Puolustajat voivat myös passata eli olla haastamatta pelinviejää. Jos molemmat puolustajat passaavat, pelinviejä voittaa pelin suoraan.
Vistaus on lupaus/tarjous pienemmästä määrästä tikkejä kuin pelinviejällä. Jos yksi pelaaja vistaa, hän pelaa yksin pelinviejää vastaan kierroksen. Jos molemmat pelaajat vistaa, he lupaavat kerätä yhdessä tietyn määrän tikkejä.
Voittaminen Preferenssissä vaatii strategista ajattelua ja kykyä ennakoida vastustajien liikkeitä. Pelin edetessä on tärkeää seurata sekä omia että muiden pelaajien kortteja sekä tehdä järkeviä tarjouksia.
Tässä muutamia vinkkejä pelaamiseen ja voittomahdollisuuksiesi parantamiseen:
Muista mitä preferenssimuunnelmaa pelaatte. Se vaikuttaa pistelaskuun.
Tunne kortit: Ymmärrä eri maiden arvot ja miten ne vaikuttavat peliin.
Seuraa ja tarkkaile vastustajia: Kiinnitä huomiota siihen, mitä kortteja muut pelaajat pelaavat.
Strategiset tarjoukset: Älä tarjoa liikaa tai liian vähän. Arvioi oma kätesi tarkasti ja tee tarjoukset sen pohjalta.
Yhteistyö: Jos pelaatte joukkueina, kommunikoi kumppanisi kanssa ilman sanoja.
Pisteet lasketaan sen mukaan, kuinka monta tikkiä kukin pelaaja onnistuu voittamaan verrattuna heidän alkuperäisiin tarjouksiinsa. Pelissä saadaan peruspisteistä, puljapisteitä, kekopisteitä ja vistipisteitä.
Peruspisteet ovat: 10 pistettä jokaisesta tikistä ja 2 pistettä pelatusta valtista. Misäärin pelaaja saa 20 pistettä, jos hän onnistuu ottamaan yhtäkään tikkiä. Vastustajat jakavat 40 pistettä keskenään.
Pulja-pisteitä pelaajat saavat keräämällä tietyn maan kaikki kortit. Pulja-pisteet voivat vaihdella hieman pelimuodon mukaan. Tämä voi antaa 100 pistettä. Puljapisteet ovat vähemmän merkityksellisiä pisteitä loppupisteenlaskennassa, koska ne jakautuvat kaikkien pelaajien kesken.
Kekopisteet ovat keskeinen osa preferenssin pistelaskua. Kekopisteitä pelaajat saavat, kun tekevät tikkejä tarjoamansa määrän. Yleensä yhdestä tikistä saa 90 pistettä. Kekopisteiden laskennassa vähennetään kaikilta pelaajilta ensin se pistemäärä, jonka vähiten kekopisteitä saanut pelaaja on saanut. Esimerkiksi, jos pelaajalla ykkösellä on 15 kekopistettä, kakkosella 16 ja kolmosella 20, kaikilta vähennetään 15 pistettä. Tämän jälkeen kekopisteet kerrotaan kymmenellä ja jaetaan pelaajien lukumäärällä, mikä voi muuttaa pisteitä merkittävästi.
Vistipisteet lasketaan erikseen jokaisen pelaajan keskinäisten voittojen perusteella. Kun kekopisteet on laskettu, pelaajat vertaavat vistipisteitään toisiinsa. Jos esimerkiksi pelaaja ykkösellä on 100 vistipistettä pelaaja kakkosta vastaan ja pelaaja kakkosella on 40 pelaaja ykköstä vastaan, erotus on 60 pistettä pelaaja ykkösen hyväksi. Tämä erotus lisätään lopullisiin pisteisiin. Vistipisteet ovat käytössä joissakin preferenssin muunnelmissa.
Pelin lopussa lasketaan yhteen kaikki pisteet sekä mahdolliset sakot tai bonukset. Voittaja on se pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä sovitun pistemäärän tai jolla on eniten pisteitä. Koska niin sanottu Preferenssi on nollasummapeli, kaikkien pelaajien loppupistemäärien summa pitäisi olla nolla. Mikäli peli jää kesken, puljapisteet muutetaan ensin vistipisteiksi samalla tavalla kuin kekopisteiden kanssa, jotta voidaan laskea lopulliset pisteet.
Yhteenvetona voidaan todeta, että Preferenssissä pisteiden laskeminen vaatii tarkkuutta ja strategista ajattelua, sillä jokaisen kortin arvo ja pelin kulku vaikuttavat suoraan pisteiden kertymiseen.
Preferenssistäkin on monia eri muunnelmia kuten kaikista suosituista korttipeleistä. Ne poikkeavat toisistaan pääosin pelin kulun sekä pistelaskun osalta. Joissakin muunnelmissa rajoitetaan tarjouksia tai voidaan sallia erityisiä tarjousmuotoja. Pelin päättymisessä voi olla myös eroja, esimerkiksi peliä voidaan jatkaa tiettyyn pistemäärään.
Tunnetuimpia muunnelmia preferenssipelistä on kolme kappaletta. Ensimmäinen on Itävaltalainen preferenssi, jota pelataan puljapisteytyksellä. Toinen on Unkarilainen preferenssi, jota pelataan kekopisteytyksellä. Kolmas on Venäläinen preferenssi, jota pelataan vistipisteytyksellä.
Preferenssi on jännittävä, haastava ja mukaansatempaava korttipeli. Se kuuluu tikkipelien perheeseen. Se on parhaimmillaan kolmella tai neljällä pelaajalla, mutta pelaaminen onnistuu kahdellakin pelaajalla. Preferenssi sopii kaikille korttipelien ystäville, jotka nauttivat strategiasta ja sosiaalisesta vuorovaikutuksesta. Se on erityisen hyvä peli pienille ryhmille ystävien tai perheen kesken. Se on varsin helposti opittavissa. Peli on ehdottomasti testaamisen arvoinen klassikkopeli!
Preferenssistä on saatavilla myös useita mobiilisovelluksia. Ne mahdollistavat pelin pelaamisen ja harjoittelun missä tahansa. Nämä sovellukset tarjoavat usein myös opastusta säännöistä ja strategioista aloittelijoille. Mobiilipelaaminen onnistuu niin itsekseen kuin virtuaalisia ja oikeita vastustajia vastaan.