Pyramidipasianssi on kiehtova yksinpeli, joka haastaa pelaajan loogista ajattelua ja laskutaitoa. Tässä klassisessa korttipelissä tavoitteena on purkaa korteista rakennettu pyramidi poistamalla korttipareja, joiden summa on 13. Pelin säännöt ovat hyvin yksinkertaiset, mutta sen läpäiseminen vaatii malttia, taitoa ja strategiaa. Pyramidia voidaan pelata nykyään niin fyysisen korttipakan kuin myös erilaisten digitaalisten muunnelmien välityksellä.
Pasianssit ovat yksinpelejä, jotka tarjoavat tekemistä vaikkapa hiljaisiin koti-iltoihin. Miksi pasianssin pelaaminen kannattaa? No, ensinnäkään ne eivät ole pelkkää ajanvietettä, vaan tarjoavat monia erilaisia hyötyjä. Pasianssit muun muassa kehittävät keskittymiskykyä, parantavat ongelmanratkaisutaitoja ja voivat jopa lievittää stressiä. Pyramidipasianssi harjoittaa erityisesti nopeita laskutaitoja ja päätöksentekoa, mikä tekee siitä loistavaa aivojumppaa.
Pelin säännöt ovat todella simppelit, mutta niiden hallitseminen on kuitenkin avain menestykseen, vaikka tuurillakin on toki oma osansa tässä pelissä. Pyramidipasianssia pelataan perinteisellä 52 kortin pakalla ilman jokereita. Pelin alussa kortit asetetaan pyramidin muotoon, jossa on seitsemän riviä eli yhteensä 28 korttia. Alimman rivin kortit on asetettu kuvapuoli ylöspäin ja loput kuvapuoli alaspäin. Ylimääräiseksi jääneet kortit muodostavat nostopakan, jota voidaan hyödyntää pelin aikana.
Pelaajan tehtävänä on poistaa korttipareja, joiden yhteissumma on 13. Esimerkiksi 9 ja 4 tai 8 ja 5 muodostavat parin. Kuninkaat ovat poikkeus, sillä ne ovat 13 pisteen arvoisia ja voidaan poistaa pelialustalta yksittäin. Vain pyramidin alimmat, kuvapuoli ylöspäin olevat kortit ovat pelattavissa.
Peli etenee alhaalta ylöspäin. Pelaaja voi käyttää pyramidin vapaita kortteja, nostopakkaa tai poistopakan päällimmäistä korttia parien muodostamiseen. Nostopakkaa käydään läpi yksi kortti kerrallaan, ja säännöistä hieman riippuen sen voi käydä läpi useampaan otteeseen.
Peli jatkuu, kunnes kaikki pyramidin ja nostopakan kortit on pelattu, tai pelaaja ei voi enää tehdä siirtoja. Jos kaikki kortit saadaan pelattua, on pyramidipasianssi mennyt läpi. Jos pelaaja jää puolestaan jumiin, on peli hävitty, ja voit kokeilla onneasi uudelleen.
Pyramidipasianssin tarkka syntyhistoria on hämärän peitossa, mutta sen juuret ulottuvat kuitenkin todennäköisesti vuosisatojen taakse. Vaikka tarkka syntymävuosi ei olekaan tiedossa, joidenkin huhujen mukaan Napoléon Bonaparte olisi rakennellut ensimmäisiä korttipyramideja maanpakonsa aikana St. Helenan saarella vuonna 1816. Varmaa tietoa tästä ei kuitenkaan ole.
Pelin nykyinen suosio juontaa juurensa kuitenkin tietokoneiden aikakauteen. Pelin ensimmäinen laajasti tunnettu tietokoneversio julkaistiin osana Microsoft Entertainment Packia vuonna 1990. Tuolloin peli tunnettiin nimellä Tut´s Tomb, mikä viittasi suoraan kuuluisan Egyptin faaraon Tutankhamonin hautaan. Windowsilla olikin suuri rooli tämän pelin suosion leviämisessä. Nykyään pyramidia voidaan pelata fyysisen korttipakan ja tietokoneversion lisäksi myös mobiililaitteilla, ja se on säilyttänyt suosionsa vuosikymmenestä toiseen.
Kuvakorttien arvot on tärkeä tuntea, jotta laskutoimitukset menevät oikein. Tässä pelissä jätkä on 11 pisteen arvoinen, kuningatar 12 pisteen ja kuningas 13 pisteen. Ässän arvo on puolestaan 1. Muut kortit säilyttävät numeroidensa mukaiset arvot.
Pyramidipasianssin läpäiseminen vaatii niin strategiaa kuin myös onnea. Korttien järjestykselle pelaaja ei tietenkään voi mitään, mutta on kuitenkin olemassa muutamia avuliaita vinkkejä, jotka voivat auttaa pelin läpäisemisessä:
Keskity aluksi pyramidin neljään alimpaan riviin, sillä ne ovat kaikista kriittisempiä voiton kannalta.
Pyri pienentämään pyramidia tasaisesti molemmilta laidoilta. Jos toinen puoli on huomattavasti toista syvempi, voi se vaikeuttaa pelin läpäisemistä loppuvaiheessa.
Suunnittele siirtojasi aina hieman etukäteen ja mieti tarkkaan, milloin pareja kannattaa muodostaa. Joskus voi olla hyödyllistä jättää mahdollinen pari pelaamatta, mikäli se voi edistää pelin kulkua myöhemmässä vaiheessa.
Poista kuninkaat pelialustalta aina niiden vapautuessa, jotta ne eivät turhaan tuki peliä.
Pyramidipasianssin läpäisemisen todennäköisyys riippuu hieman käytetyistä pelisäännöistä ja pelaajan taidoista. Inhimilliset virheet on myös osattava ottaa huomioon. Tiukimpien sääntöjen mukaan voiton todennäköisyys on noin 1:50. Tämä tarkoittaa, että keskimäärin joka 50. peli on voitettavissa.
Todennäköisyys paranee, jos nostopakan saa käydä läpi useampaan otteeseen. Kokenut pelaaja voi myös parantaa voittomahdollisuuksiaan tekemällä oikeita strategisia päätöksiä pelin aikana. Harjoittelu siis palkitaan.
Varsinkin aloittelijoille pyramidipasianssin läpäiseminen voi tuntua mahdottomalta tehtävältä. Ei kannata kuitenkaan lannistua, sillä on olemassa muutamia avuliaita vinkkejä, joiden avulla voit parantaa omaa peliäsi. Ensinnäkin alussa kannattaa priorisoida pyramidin alaosa, jotta saat vapautettua lisää kortteja peliin. Tämä avaa uusia mahdollisuuksia ylemmiltä riveiltä. Ei kannata myöskään unohtaa poistopakan päällimmäistä korttia, sillä se voi olla avain umpikujasta poispääsemiseen.
Jos valittavanasi on useampi mahdollinen pari, valitse ne, jotka avaavat eniten uusia kortteja pyramidiin. Muista myös, että välillä voi olla viisaampaa jättää siirto tekemättä, sillä se voi avata parempia mahdollisuuksia pelin edetessä. Ja ihan kuten kaikissa muissakin taitopeleissä, harjoittelu tekee mestarin. Ei siis kannata turhautua hävityistä kierroksista, sillä ne voivat opettaa sinulle paljon tulevia pelikertoja varten.
Pyramidipasianssista on olemassa monia erilaisia muunnelmia, jotka tuovat peliin vaihtelua ja uusia haasteita. Kolmio on yksi pelin suosittu variaatio, jossa pyramidi on rakennettu toisin päin. Alimmalla rivillä on siis vain yksi kortti ja viimeisellä seitsemän. Tämä tuo uudenlaisia haasteita pelin ratkaisemiseen. Tarjolla on myös niin kutsuttu rento pyramidi, joka on pelin helpotettu versio. Tässä muunnelmassa vain pyramidin kortit on poistettava, eli voitto saavutetaan, vaikka nostopakkaan jäisikin pelaamattomia kortteja.
Erilaisten muunnelmien ansiosta pyramidipasianssia voidaan joko helpottaa tai vaikeuttaa oman taitotason mukaan. Ne tuovat myös todella hauskaa vaihtelua tämän klassisen yksinpelin pelaamiseen.
Vaikka pyramidipasianssi onkin pääasiassa yksinpeli, jonka tarkoituksena on päästä eroon kaikista korteista, monet versiot sisältävät myös pisteytysjärjestelmän. Näitä käytetään lähinnä tämän pasianssin digitaalisissa versioissa. Tämä mahdollistaa oman kehityksen seuraamisen ja kilpailemisen muita pelaajia vastaan. Tyypillisessä pisteytyksessä jokaisesta poistetusta korttiparista saa pisteitä, ja mitä nopeammin pelin läpäisee, sitä enemmän pisteitä myös kertyy.
Joissain versioissa pisteitä voi myös menettää käyttämällä vihjeitä tai käymällä nostopakan läpi useampaan otteeseen. Tarkka pisteytys vaihtelee eri muunnelmien välillä, joten on hyvä aina varmistaa pelaamasi version tarkat säännöt.
Pelasitpa sitten mitä muunnelmaa tahansa, pyramidipasianssi on monipuolinen ja koukuttava peli, joka tarjoaa sopivasti haastetta niin aloittelijoille kuin kokeneemmillekin pelaajille. Sen yksinkertaiset säännöt kätkevät taakseen syvällisen strategiapelin, joka kehittää pelaajan ongelmanratkaisutaitoja ja loogista ajattelua.